Programma's
Binnen de organisatie ontwikkelen wij mensen in:
Strategische sessie
Succes van een organisatie begint boven in. Als men hier niet op 1 lijn zit, zit de rest van de organisatie dat ook niet. Vaak is een MT veel jonger dat het bedrijf bestaat. Dat het antwoord op de vraag, waarom doen we het eigenlijk in de loop der jaren vertroebeld is logisch.
Wij noemen dit de SPLIT. Wat we doen weet iedereen goed, en hoe wellicht ook, maar waarom we het doen niet meer. Daarom is het goed om daarmee te beginnen, zodat dit voor iedereen in de organisatie weer helder is. En motivatie komt voort uit het antwoord op de Waarom doen we het vraag! Daarna kijken we hoe we dit vertalen naar de cultuur en het gedrag in de organisatie.
Teamontwikkeling en teamcoaching
Individueel kunnen mensen vaak goed functioneren, maar als team of afdeling loopt het soms niet goed. Een groep mensen bij elkaar vormen niet automatisch een team. Een doel van een team is dat het betert functioneert dan de individuen afzonderlijk.
Om dat voor elkaar te krijgen moet je een team ontwikkelen. Een team gaat een aantal fases door om uiteindelijk te komen tot een goed presterend team. Hiervoor zetten we diverse tools in zoals Insights, maar ook systemische coaching.
We kunnen het team in zijn geheel, of de teamleden apart coachen. Het resultaat is hetzelfde, het team presteert optimaal. Teamontwikkeling en teamcoaching is meestal maatwerk je leest onder het programma meer over de aanpak.
Communicatie training
Goed communiceren is de sleutel tot succes, overal waar mensen met elkaar omgaan en (samen)werken. Iedereen wil graag goed kunnen communiceren omdat het een middel is om te overtuigen, te motiveren, anderen iets te laten geloven, mensen mee te krijgen, ideeën over te brengen en nog veel meer.
De eerste stap om goed te kunnen communiceren, dus overbrengen wat jij wilt en bedoelt, is bewustwording van hoe jij overkomt. De meeste invloed op anderen heb jij namelijk door non-verbale communicatie, dus alles wat jij niet zegt. Maar laat zien in je houding, ook wel lichaamstaal genoemd. De training kunnen we op ieder niveau in de organisatie aanpassen.
Insights Discovery
Toen ik met Insights Discovery begon te werken in 2004 was ik direct enthousiast. Toen was het nog lang niet zo bekend als nu; Zeg Insights Discovery en mensen beginnen over de 4 kleuren. De kleuren maken op een aansprekende, makkelijk te gebruiken en onthouden manier persoonlijke voorkeuren inzichtelijk. Juist die eenvoud maakt het model zo populair: zeg me wat jouw eerste kleur is, en ik weet (beter) hoe ik met je moet omgaan of communiceren.
Het aantal organisaties in Nederland en België dat Insights Discovery gebruikt voor persoonlijke ontwikkeling, teamontwikkeling en leiderschapsontwikkeling, neemt nog steeds toe. Ik zet het graag in als tool in de trainingen.
Sales en propositie
Sales is de kurk waar een bedrijf op drijft. Geen sales, geen inkomsten. Wat verkoop je en hoe? Kun je als organisatie aangeven wat je onderscheid? Waarom kopen klanten of waarom kopen klanten juist niet? Wat is de salespitch? Accountplanning, SWOT, hoe presenteer je de organisatie aan de buitenwereld?
Is er sprake van feedback met je klanten en afnemers om zodoende te werken aan verbeteringen om jullie klant nog beter van dienst te kunnen zijn?
Individuele coaching
Soms is er een specifieke coaching of opleidingsvraag, een blokkade, een onzekerheid. We werken aan persoonlijke thema’s en geven inzicht en bewustwording.